Monday, March 17, 2014

တရားမွ်တတယ္ဆိုတာ ဘာလဲ (၁)

တရားမွ်တတယ္ဆိုတာ ဘာလဲ (၁)
-သန္းစိုးႏိုင္-


    ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ေႏြရာသီက ခ်ာလီမုန္တိုင္းႀကီး မကၠဆီကိုပင္လယ္ေကြ႕ကေန ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္ကို ျပင္းထန္ၾကမ္းတမ္းစြာ တိုက္ခတ္ျဖတ္သန္းၿပီး အတၱလန္တိတ္သမုဒၵရာထဲကို ဝင္ေရာက္သြားခဲ့သည္။ မုန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ဖေလာ္ရီဒါ ျပည္နယ္တစ္ခုလံုး ေၾကမြပ်က္စီးသြားခဲ့ရၿပီး လူ(၂၂)ေယာက္ ေသဆံုးကာ ေဒၚလာ(၂၂)ဘီလီယံဖိုးခန္႔ ဆံုး႐ႈံးနစ္နာခဲ့ရသည္။ ဒီမုန္တိုင္း တိုက္ခတ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ အိမ္ရာတိုက္တာ၊ သစ္ပင္ႀကီးငယ္၊ လမ္းတံတား အပ်က္အစီးေတြ အားလံုးကို ထံုးစံအတိုင္း အလ်င္အျမန္ျပန္လည္ျပဳျပင္ၾကရသည္။ ဒါေပမယ့္ ထံုးစံအတိုင္းမဟုတ္တာ ဝယ္ယူရတဲ့ပစၥည္းေတြရဲ႕ ေစ်းႏႈန္း၊ ျပင္ဆင္စရိတ္ေတြရဲ႕ တန္ဖိုးႏႈန္းထားက ပံုမွန္ႏႈန္းထားထက္ မတရားသျဖင့္ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။ ဓာတ္ဆီေစ်းႏႈန္းက အရင္တစ္ဂါလံကို ႏွစ္ေဒၚလာကေန ဆယ္ေဒၚလာ ျဖစ္သြား သည္။ အရင္စတိုးဆိုင္ေတြက ေဒၚလာ ၅ဝ နဲ႔ ေရာင္းေနက်ပစၥည္းေတြက ေဒၚလာ ၂၅ဝ အထိ တက္သြားခဲ့သည္။ အိမ္ၿပိဳသြားလို႔ တည္းခိုုခန္းေပၚ တက္ေနရသူေတြကလည္း အရင္ကအခန္းခ တစ္ေန႔ေဒၚလာ ၄ဝ ကေန ၁၆ဝ အထိ ျမင့္တက္သြားၾကတာကို ေပးရသည္။ ဒီမွာတင္ ဖေလာ္ရီဒါတစ္နယ္လံုး ႐ုတ္တရက္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ ထိုးတက္သြားတဲ့ျပႆနာကို မေက်မနပ္ ေျပာဆိုေဝဖန္ ကန္႔ကြက္လိုက္ၾကတာ ပြက္ေလာ႐ိုက္သြားခဲ့၏။

    ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး USA TODAY သတင္းစာႀကီး ကလည္း 'မုန္တိုင္းအလြန္ ေကာင္းကင္ယံမွာ၊ လင္းတေတြေတာ့ ဝဲပ်ံေနၾကၿပီ' ဆိုတဲ့ ေခါင္းစည္းနဲ႔ သတင္းေဆာင္းပါးအရွည္ႀကီးတစ္ပုဒ္ ေရးလိုက္ေတာ့ မီးေလာင္ရာေလပင့္ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုပြဲႀကီးတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာပါေတာ့၏။ 'လူေတြက ဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ေစ်းႏႈန္းေတြတင္ၿပီး အျမတ္ထုတ္တာ တရားမွ်တရဲ႕လား'။ အဲဒီအခ်ိန္က ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္ရဲ႕ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခ်ာလီခရစ္ကေတာ့  'မုန္တိုင္းႀကီးတိုက္ခတ္ျပီး လူေတြဒုကၡေရာက္ေနတာကို အခြင့္ေကာင္းယူ အျမတ္ထုတ္မယ္ဆိုတဲ့ လူေတြရဲ႕ေလာဘရမၼက္စိတ္ကေတာ့ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားစရာ ေကာင္းလြန္းပါတယ္ဗ်ာ'ဟု မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့၏။ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ႐ုတ္တရက္ျမႇင့္တင္မႈ တားဆီးကာကြယ္ေရးဥပေဒ ခ်မွတ္ထားသည့္ ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္၏ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခရစ္၏႐ံုးခန္းသို႔ ကန္႔ကြက္တိုင္တန္းလႊာေပါင္း ေန႔စဥ္ႏွစ္ေထာင္ဝန္းက်င္မွ် ေရာက္ရွိေနေတာ့သည္။ ထိုကန္႔ကြက္လႊာမ်ားထဲတြင္ ေရွးေဟာင္းအလယ္ေခတ္ကကဲ့သို႔ေသာ ကာလမ်ဳိးမွာပင္ ကုန္စည္ဖလွယ္ေရးတြင္ 'တရားမွ်တေသာ ေစ်းႏႈန္း' (Justice Price) စနစ္ ႀကီးစိုးလႊမ္းမိုးခဲ့ေၾကာင္း ေထာက္ျပၾက၏။ တရားမွ်တေသာေစ်းႏႈန္းဆိုသည္ကို အစဥ္အလာတန္ဖိုးအရ (သို႔) သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္သည့္ တန္ဖိုးျဖင့္သင့္ရမည္ဟု ယူဆခဲ့ၾက၏။ သို႔ေသာ္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားကမူ ေစ်းႏႈန္းဆိုသည္ကို 'ေရာင္းလိုအား'ႏွင့္ 'ဝယ္လိုအား'က ဆံုးျဖတ္သတ္မွတ္ျခင္းသာျဖစ္၍ 'တရားမွ်တေသာေစ်းႏႈန္း'ဟူသည္မရွိဟူ၍ ျပတ္သားစြာ ပယ္ခ်ခဲ့ၾက၏။


    ထိုစဥ္ကTAMPA TAIBUNE သတင္းစာတြင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးပညာရွင္ ေထာမတ္ဆိုဝဲလ္က 'ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္တယ္ဆိုတာ အေတာ္စိတ္လႈပ္ရွားစရာ ေကာင္းတာေပါ႔။ ဒါေပမဲ့ ေဘာဂေဗဒသေဘာအရေတာ့ ဘာမွအေလးထား စဥ္းစားစရာလိုတဲ့ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဖေလာ္ရီဒါမွာ ေဆာင္းတြင္းဆို ေရခဲတစ္ထုပ္ ႏွစ္ေဒၚလာနဲ႔ရေပမယ့္ ေႏြမွာေတာ့ ဆယ္ေဒၚလာေပးရပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ ေစ်းႏႈန္းဆိုတာ ေရာင္းသူနဲ႔ဝယ္သူအၾကား ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုအေပၚ ႐ိုး႐ိုးေလး အေပးအယူလုပ္ၾကတဲ့ သေဘာပါပဲ' ဟု ရွင္းျပခဲ့၏။ အလားတူ ေစ်းကြက္ေလ့လာသူ ေဆာင္းပါးရွင္ ဂ်က္ဖ္ဂ်က္ ေကာ့ဘီကလည္း' အမွန္ေတာ့ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေစ်းႏႈန္းျမင့္မားလာတာကို ဘာမွစြဲခ်က္တင္ေနစရာမလိုပါဘူး။ ဒါေလာဘရမၼက္ႀကီးမႈသက္သက္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္ရဲ႕ သေဘာသဘာဝပါပဲ။ ေစ်းေတြတက္လာေတာ့ လူေတြကေတာ့ ေဒါသျဖစ္ၾကမွာေပါ႔။ ဒါေပမယ့္ ဒီေဒါသကို လြတ္လပ္တဲ့ေစ်းကြက္က ထည့္တြက္မွာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး' ဟူ၍ ေဆာင္းပါးေရးခဲ့၏။


    ထိုအခါ ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္၏ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခရစ္ကလည္း အဆိုပါ TAMPA ေန႔စဥ္သတင္းစာတြင္ အိတ္ဖြင့္ေပးစာတစ္ေစာင္ ေရးသားတံု႔ျပန္ခဲ့၏။ ထိုေပးစာတြင္ 'မုန္တိုင္းနဲ႔ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အေရးေပၚကာလမ်ဳိးအတြင္း ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘဝရပ္တည္ေရးအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ဝိုင္းဝန္းကူညီ ျဖည့္ဆည္းေပးေနရတဲ့ကာလမ်ဳိးမွာ ေစ်းႏႈန္းေတြျမႇင့္တင္လိုက္တယ္ဆိုတာ ဗူးေလးရာ ဖ႐ံုဆင့္တင္လိုက္တဲ့ သေဘာပဲ။ ဒါကို အစိုးရတစ္ရပ္အေနနဲ႔ သာမန္ေစ်းကြက္ အေပးအယူသေဘာဆိုၿပီး ရပ္ၾကည့္မေနႏိုင္ဘူး။ ျပည္သူလူထုဘဝ အဆင္ေျပသက္သာေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ ဝင္ေရာက္ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာပဲ' ဟု သူ၏သေဘာထားကို ထုတ္ေဖာ္ေၾကျငာလိုက္၏။ ဤသို႔ျဖင့္ ခ်ာလီဟာရီကိန္းအလြန္ကာလတြင္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားျမႇင့္တင္လိုက္သည့္ကိစၥအေပၚ အျငင္းပြားမႈသည္ 'က်င့္ဝတ္ႏွင့္ တရား ဥပေဒ' (MORALITY AND LAW) ျပႆနာတို႔အၾကား အျငင္းပြားရသည့္ အေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိသြားေတာ့သည္။


    ဤသို႔ျဖင့္ ေမးစရာေမးခြန္းမ်ားစြာ ေပၚေပါက္လာေတာ့သည္။
- သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ က်ေရာက္ေနျခင္းမ်ဳိးကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ ေရာင္းသူမ်ားက ေစ်းႏႈန္းျမႇင့္တင္ျခင္းသည္ လြတ္လပ္ေသာေစ်းကြက္ေလာကတြင္ အျပစ္ရွိပါသလား။
- ယင္းသို႔ေသာအေနအထားတြင္ အစိုးရႏွင့္ တရားဥပေဒတို႔က ရပ္ၾကည့္ေနရမည္ေလာ။
- လြတ္လပ္ေသာေစ်းကြက္တြင္ ေရာင္းသူႏွင့္ ဝယ္သူအၾကား အေပးအယူလုပ္ထားၾကသည့္ ေစ်းႏႈန္းကို အစိုးရက တရားဥပေဒအရ ဝင္ေရာက္ကန္႔သတ္သင့္သေလာ။
- အဆိုပါက်င့္ဝတ္ျပႆနာကို ဥပေဒအရ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္း သင့္ပါသလား။


    အထက္ပါေမးခြန္းမ်ားမွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီအၾကား ဆက္ဆံေရးျပႆနာသက္သက္မွ် မဟုတ္ေပ။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လံုးကို မည္သို႔စည္း႐ံုးသင့္သည္၊ ယင္းသို႔စုစည္းရာတြင္ တရားဥပေဒပါဝင္ရမည့္ အခန္းမွာ မည္သို႔ျဖစ္သင့္သည္၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ညီၫြတ္တည္ၿငိမ္ေရးအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မွာ ဤဟာပင္ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ခ်ဳပ္ေျပာရလွ်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းရွိ 'တရားမွ်တမႈ' (Justice)  ျပႆနာပင္ျဖစ္၏။ ဤျပႆနာကို ေျဖရွင္းေရးအတြက္ အရင္းခံအက်ဆံုး လုပ္ငန္းမွာ 'တရားမွ်တမႈ' ဆိုသည့္ စကားလံုး၏ အဓိပၸာယ္ကို ဖြင့္ဆိုႏိုင္ရန္ႀကိဳးပမ္းေရးပင္ ျဖစ္သည္။ 'တရားမွ်တမႈ'၏ သေဘာသဘာဝကို ျပည့္စံုမွန္ကန္စြာ နားလည္ေရးပင္ျဖစ္သည္။


    ဆိုခဲ့ေသာ ခ်ာလီမုန္တိုင္းလြန္ကာလတြင္ ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္ျခင္းအေပၚ ျငင္းခံုျခင္းမ်ားကို ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္ 'တရားမွ်တမႈ'ရွိေရးအတြက္ ဘက္အသီးသီးမွ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းဘက္အသီးသီး၏ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ထပ္မံသံုးသပ္ ေပါင္း႐ံုးၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္လည္း အေျခခံျပႆနာ သံုးရပ္ေပၚတြင္ လည္ပတ္လႈပ္ရွားေနေၾကာင္း ေတြ႕ၾကရေပလိမ့္မည္။ ယင္းတို႔မွာ-


(၁) အမ်ားျပည္သူတို႔၏ အဆင္ေျပသက္သာမႈကို အႀကီး မားဆံုး ျမႇင့္တင္ေပးေရး  (Maximizing Welfare)
(၂) လြတ္လပ္မႈကို အျပန္အလွန္ေလးစားေရး (Respecting Freedom)
(၃) ေကာင္းျမတ္မွန္ကန္သည့္တရားမ်ား ထြန္းကားေရး (Promoting Virtue)
တို႔ျဖစ္ၾက၏။ လက္ေတြ႕အားျဖင့္ ေစ်းကြက္မွန္သမွ်တြင္ လက္ေတြ႕အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္ရပ္ရွိ၏။ ဦးစြာအားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူမ်ား အဆင္ေျပသက္သာေရးကို ဦးစားေပးၾကရမည္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း စူပါမားကက္ႀကီးမ်ားတြင္ တစ္ထိုင္တည္း တစ္ေနရာတည္း လိုရာမွန္သမွ် ဝယ္ယူရရွိႏိုင္ေစမည့္ တစ္ေနရာတည္းအၿပီး ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေပးေနျခင္း ျဖစ္၏။ ဒုတိယအားျဖင့္ ေစ်းကြက္မွန္သမွ်သည္ စားသံုးသူမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ေလးစားလိုက္နာရမည္ျဖစ္၏။ စားသံုးသူမ်ား ဝယ္လိုေသာပစၥည္း၊ ရလိုေသာ အရည္အေသြး၊ ေပးလိုေသာေစ်းႏႈန္း မွန္သမွ်ကို လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးေရး ျဖစ္၏။



အပိုင္း (၂) ဆက္ပါဦးမည္ ...

No comments:

Post a Comment